עלה בידם: עיקרי ההסכם של יהדות התורה מול הליכוד

אבי יעקב 1 Comment on עלה בידם: עיקרי ההסכם של יהדות התורה מול הליכוד

לאחר שנתניהו הודיע אמש לנשיא כי עלה בידו להקים ממשלה, היום הוא חתם הסכמים מול השותפים העתידיים. להלן עיקרי ההסכם עם מפלגת יהדות התורה. וגם: מה קורה בין דגל התורה ואגודת ישראל? הדיווח של אבי רבינא

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אמש בשעת לילה מאוחרת, הודיע ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לנשיא המדינה יצחק הרצוג, כי עלה בידו להקים ממשלה. היום הוא חתם הסכמים קואליציוניים עם השותפים לממשה שתקום ככל הנראה בשבוע הבא.

ההסכם עם יהדות התורה מונה 124 סעיפים שנוגעים לכלל תחומי החיים, ובפרט הצרכים הייחודיים של הציבור החרדי בארץ הקודש. בפתח ההסכם נכתב כי לאחר כינון הממשלה יוקם צוות בראשות נציג הליכוד ובו לפחות נציג אחד מכל סיעה שהינה צד להסכם זה לשם גיבוש סיכומים נוספים, ככל שיידרשו.

בעיקרי ההסכם נכתב כי הצדדים מסכימים, כי חוקי יסוד חדשים או שינוי בחוקי יסוד קיימים, יוגשו ויחוקקו אך ורק בהסכמת כל אחת מסיעות הקואליציה. היה והצעה תועלה להצבעה בניגוד לאמור, יצביעו סיעות הקואליציה נגדה. הממשלה תפעל להגיע להסכמה רחבה בעם בנושאים השנויים במחלוקת. בסמוך להקמת הממשלה ולא יאוחר מהמועד הקובע בחוק, תבטיח הקואליציה העברה מסודרת של תקציב מדינה דו שנתי לשנים 2023-2024.

לגבי יוקר המחיה הוסכם כי כחלק מהמלחמה בעוני בישראל, הממשלה תתקצב בבסיס התקציב כל שנה את משרד הפנים במיליארד ₪ לפחות עבור חלוקת כרטיסים נטענים לצריכת מוצרי מזון ומוצרים חיוניים הנדרשים למחיה בכבוד. החלוקה תתבצע בהתאם לקריטריונים שנקבעו בעניין בתקופת הקורונה, באמצעות משרד, הפנים, הרשויות המקומיות והגופים שביצעו זאת בתקופת הקורונה.

כמו כן, הממשלה תרחיב את התמיכות בארגוני רווחה שלא למטרות רווח העוסקים בחלוקת סלי מזון, שוברים או כרטיסים מגנטיים לרכישת מזון בלבד בתקופות החגים, בתקציב שלא יעלה על 100 מיליון שח, וזאת בהתאם לקריטריונים הקיימים.

בנושאי דת ומדינה הוסכם כי לאור החשיבות שהעם היהודי העניק ומעניק ללימוד תורה לאורך הדורות, תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה הקובעת שלימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי, וזאת עד להעברת תקציב לשנת 2023. בד בבד, עד העברת התקציב לשנת 2023, יושלם תיקון לחוק שירות הביטחון להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות בהסכמת כל סיעות הקואליציה.

סיעת יהדות התורה מודיעה, שעניין זה הנוגע בנפשה אמור היה להיות מוסדר מבחינתה כתנאי עוד קודם הקמת הממשלה. אך מתוך מודעות להליכים המתבקשים, נקבע כי חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה והתיקון לחוק שירות הביטחון תושלם עד להעברת התקציב לשנת 2023.

בנושא הרפורמות המשפטיות שהובטחו לציבור נכתב כי הממשלה תפעל לקידומה של רפורמה להבטחת המשילות וחיזוק יכולת הממשלה לבצע את מדיניותה. כל סיעות הקואליציה יתמכו בכל הצעות החוק, לרבות בחוקי יסוד ובתיקונים לחוקי יסוד, כפי שיוצעו על ידי שר המשפטים, ושיעסקו, בין היתר, בהסדרת מערכת היחסים שבין הרשויות ובסמכויותיהן, ובפרט במערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט ובית המשפט העליון ובשיטת בחירת השופטים.

כל זאת לשם השבת האיזון הראוי בין הרשויות. החקיקה כאמור תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. כל הצעות החוק שעניינן הנושאים הנזכרים בסעיף זה תקבלנה עדיפות מוחלטת ומלאה, בכל מקרה ונסיבות, על פני כל חקיקה אחרת, לרבות בכל הקשור לקדימות ראשונה בהעלאת הצעות למליאה מיד עם הנחתן בכנסת ובהשלמת הטיפול בהן בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לפני כל דיון בכל הצעת חוק אחרת המונחת על שולחן הוועדה. האמור יחול בכל הקריאות.

לגבי נושא הגיור הוסכם כי הממשלה תקדם רפורמה לקידום הגיור באמצעות גוף גיור ממלכתי, לצד התיקון החקיקתי הנדרש שיקבע כי גיור שנערך בישראל יהיה מוכר על פי דין רק אם בוצע באמצעות מערך הגיור הממלכתי שיהיה כפוף לפסיקותיה של הרבנות הראשית לישראל. בכך יושב הסטטוס קוו שהיה בנושא גיור ערב הקמת הממשלה ה-34.

בנושאי החינוך סוכם כי ישמר מעמדם של מוסדות הפטור ושר החינוך יחתום על הארכת תוקף, לתקנות לימוד חובה (מתן הוראת פטור לגבי מוסד חינוך ותקצובו), התשע"ח-2017 המעגן את תקנות מוסדות הפטור. כמו כן, בעקבות מסקנות דו"ח מבקר המדינה 2022 על אפליה ומחסור של כיתות, גני ילדים ומעונות במגזר החרדי, הממשלה תתעדף בינוי כיתות, גנים ומעונות במגזר החרדי ותפעל לצמצום הפערים, לרבות בכך שלתכנית החומש לבניית כיתות, יתווספו 700 כיתות לשנה, עבור החסר שהצטבר במתן כיתות למגזר החרדי.

כל מוסדות רשתות מעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי ייכנסו באופן מלא ובפעימה אחת לתכנית "אופק חדש" בדומה לחינוך הרגיל. הרשתות יתוקצבו בספר התקציב לשנת 2023 ויופעלו על פי "אופק חדש" בשנה"ל הקרובה (תשפ"ד). כמו כן, ההסכמים הקיבוציים והזכיות המוקנות לעובדי ההוראה החלים על המורים במגזר הכללי יחולו על מורי הרשתות.

עוד נכתב כי לאור ההכרה של ממשלת ישראל ה-37 שיש לתת לכל ילדי ישראל שוויון ומתוך ההכרה בקיפוח ארוך השנים במערכת החינוך החרדי, תקבל הממשלה מיד עם הקמתה החלטה לאמץ וליישם את עיקרון השוויון בין כל ילדי ישראל שהממשלה תומכת בו ותפעל ליישומו ותיקונו ככל שיידרש. לשם יישום עיקרון השוויון עליו החליטה הממשלה יוקם צוות מקצועי מטעם ראש הממשלה שבו יהיו חברים נציגים ממשרד האוצר, החינוך, מטעם שר השיכון, ומטעם יו"ר ועדת הכספים. הצוות ישב עם נציגי הצוותים המקצועיים של: גני הילדים, מוסדות הפטור, מוסדות המוכש"ר, רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני, מוסדות תרבותיים יחודיים, הסמינרים ומוסדות המוכש"ר הדתי לאומי. הצוות יסיים את עבודתו עד להשלמת תקציב 2023 והממשלה תראה ענין זה בעדיפות ראשונה.

כלל המוסדות החרדיים יכנסו באופן מלוא ובפעימה אחת החל משנת 2023 לתכנית "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" בדומה לחינוך הכללי, בהתאמות הנדרשות. יתר נושאי ההשוואה, כמופיע בנספח, יתבצעו לכל היותר עד 3 שנות תקציב, כאשר 60 אחוזים מהסכום יתוקצב בתקציב 2023 והיתרה תתוקצב ב-20 אחוזים מהסכום בתקציב 2024 ובתקציב 2025, בהתאם להערכות האוצר נכון ליום חתימת הסכם זה. ככל שיתברר שהערכות משרד האוצר נכון למועד חתימת הסכם זה גבוהות מהנדרש לצורך ביצוע ההשוואה כאמור, יישום ההשוואה יואץ בהתאם.

ב"מהדורה המרכזית" דיווח כתבנו אבי רבינא על סכסוכים בין דגל לאגודה סביב החתימה על ההסכמים. האזינו לדיווח:

 

 

 

 

 



1 תגובות

מיין תגובות